now
Biznes
CZAS CZYTANIA: 2 minuty

Trend: Pośrednik – być albo nie być?

Pośrednik – być albo nie być?

Myślałeś kiedyś o tym, czy pośrednik „mieści się” w procesie sprzedaży Twojego ulubionego produktu lub usługi. Podpowiem Ci: coraz rzadziej.

Pomyśl o tym, kiedy ostatnio pośrednik pojawił się, gdy dokonywałeś jakiegoś zakupu? Zapewne odpowiesz, że kupując ubezpieczenie lub korzystając z usług biura turystycznego. A teraz zastanów się, czy możliwe jest ich pominięcie i kupno tych usług bezpośrednio? Eliminacja pośredników w procesie sprzedażowym (dezintermediacja) jest znanym zjawiskiem. Na rynku istnieje wiele firm, które praktykują taki model sprzedaży. Przykładem mogą być Snowe (sprzedająca meble jedynie w swoich sklepach i online). Coraz częściej pojawiają się jednak na rynku nowi gracze, którzy widząc możliwość zakupu produktów lub usług bezpośrednio od producentów, oferują klientom nową rolę pośrednika i niespotykane dotąd, atrakcyjne korzyści.

Zakupy robione inaczej

Firma oferuje swoim członkom możliwość zakupu luksusowych kosmetyków w cenach 5-krotnie niższych niż dostępne w sieciach drogeryjnych. Członkowie Beauty Pie mają łącznie tą samą kolektywną siłę zakupową co wielkie marki. Dzięki temu mogą nabywać wysokiej jakości kosmetyki w cenach, które nie zawierają dodatkowych kosztów pośrednictwa czy marketingu. Firma podkreśla swoją transparentność rynkową, wskazując na to, co wchodzi w skład ceny każdego oferowanego produktu. Porównuje ją również do cen dostępnych standardowo w sieciach drogeryjnych.

Pośrednik

Hello Fresh oferuje dostawę produktów żywnościowych wraz z przepisami przygotowanymi przez szefów kuchni bezpośrednio do domu klienta. Sezonowe produkty z lokalnych gospodarstw, z informacją o ich wartości odżywczej, ułatwiają klientom szybkie przygotowanie posiłków. Dzięki temu nie muszą oni kupować  żywności od rolników (bezpośrednio) poświęcając na to wiele czasu lub od pośredników (np. w supermarketach) nie mając dostępu do lokalnych, zdrowych produktów. Firma  zapewnia tym samym w swojej usłudze wartość dodaną, ułatwiając planowanie posiłków i ich przygotowanie dzięki odmierzonym ilościom produktów i załączonym, sprawdzonym przepisom.

Pośrednik

Trend nowej roli pośrednika widoczny jest również w branży consultingu i IT. Firma Upwork oferuje usługę, dzięki której firmy poszukujące potrzebnych im umiejętności i wiedzy, mogą skontaktować się bezpośrednio z ekspertem. Dotychczas konieczne było znalezienie firmy, która zatrudnia określonych ekspertów i kupienie od niej usługi. Teraz firmy mogą korzystać bezpośrednio z bazy freelancerów lub wyspecjalizowanych agencji, których efekty pracy są oceniane w systemie rekomendacji oraz, których wyniki testów umiejętności są publicznie dostępne.

Pośrednik

Historia z happy endem?

Jeśli nie jesteś producentem lub końcowym odbiorcą, jesteś pośrednim elementem w łańcuchu sprzedaży i… stajesz się potencjalnie narażony na ryzyko eliminacji. Jednak jak każda zmiana, również i ta oferuje szanse. Zastanów się, jak możesz zapewnić klientowi nową, wartościową rolę pośrednika i tym samym korzyści, które są dla niego ważne.

Możesz przykładowo:

  • doradzać w wyborze produktu lub usługi wśród licznych możliwości zakupu – takie firmy jak Amazon, Allegro czy Booking są również pośrednikami (tylko nowej e-generacji). Dostarczają klientom nie tylko szeroki e-rynek produktów, opcje ich wyszukiwania, ale i systemy rekomendacji,
  • zapewnić klientowi oszczędność czasu i pieniędzy, oferując mu dostęp do produktów lub usług, które wprawdzie byłyby możliwe do uzyskania bezpośrednio, ale byłoby to trudne,
  • być integratorem – ułatwiać zakup kilku produktów lub usług i zapewniać ich wzajemną synergię, dzięki posiadanej wiedzy i doświadczeniu.

Pamiętaj, że możesz również zawsze zastanowić się, czy w Twojej branży sprzedaż bezpośrednia, bez angażowania pośredników, jest możliwa i jaką korzyść oferowałaby klientom.

Jak możesz skorzystać z tej innowacji?

  • pamiętaj, że aby być pośrednikiem w Twojej branży, powinieneś dobrze zdefiniować i skomunikować korzyści, które oferujesz klientowi. Inaczej narażasz się na ryzyko eliminacji.
  • zastanów się, jak oferując nową rolę pośrednika możesz zaoszczędzić czas i pieniądze klientów?
  • pomyśl, w jaki sposób mógłbyś skrócić proces sprzedaży? Jak mógłbyś oferować swoje usługi lub produkty bezpośrednio klientowi? Jakie korzyści mógłbyś zaproponować?
Marcelina Przybysz
Założyciel Spotwide.
Skontaktuj się
Współpraca
POZNAJMY SIĘ
Na blogu dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat innowacyjności, analizuję kluczowe trendy i pokazuję, co sprawia, że wpadamy na genialne pomysły.
Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera!
Oops! Something went wrong while submitting the form.