now
Design & komunikacja
CZAS CZYTANIA: 3 minuty

Trend: Marka Future Proof – czyli jaka?

Silna marka – to jaka?

Silne marki są nie tylko silne dziś. Biorą pod uwagę trendy przyszłości, czyli potrzeby, które będą mieli ich klienci w nadchodzącym czasie. FutureBrand Index 2020, badanie postrzegania 100 najsilniejszych marek prowadzone przez firmę FutureBrand we współpracy z PwC, pokazuje, które elementy budujące markę są kluczowe dla jej powodzenia w przyszłości. Przyjrzyjmy się im – dzięki temu będziesz mógł zobaczyć, jak na tle indeksu kształtuje się Twoja marka:

Marka przyszłości

Wyrazista wizja przyszłości

Marki, które wiedzą dokąd zmierzają i komunikują swoim klientom ten cel za pomocą jasnych idei i zasad, stają się w naszej percepcji wyraziste. Myśląc o takiej marce potrafimy łatwo wymienić zestaw skojarzeń, który ją opisuje. Ta łatwość zdefiniowania celu marki, daje jej siłę i tym samym przewagę. Ważne jest jednocześnie to, by komunikowane wartości miały potwierdzenie w rzeczywistości. W czasach transparentności najważniejsza jest autentyczność – to, czy rzeczywiście robisz to, co deklarujesz.  Pomyśl, jaką wizję przyszłości ma Twoja marka i jakie idee komunikuje? Czy są one ważne dla wszystkich w Twoim zespole?

Silna emocjonalna więź

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czy marka może mieć osobowość? Pomyśl o tym, czy niektóre marki wzbudzają w Tobie pozytywne uczucia i czujesz, że stoi za nimi ciekawa, autentyczna historia? Takie marki najsilniej zakorzeniają się w naszej percepcji (np. marka Walt Disney).

Widzimy te marki pełniej – jako przedłużenie fascynującej idei.

Ciekawe jest również to, że coraz częściej myśląc o firmie, chcemy również poznać bliżej ludzi, którzy za nią stoją. To oni są realnym nośnikiem jakości marki. Jeśli są inspirujący, ciekawi, w pewien sposób bliscy naszym życiom, marka również staje się bardziej ludzka i osobowa. Myśląc o swojej marce, zastanów się, jaką osobą, by była? Jaką historię ma do opowiedzenia? Kto niesie tę historię i jak o niej mówi?

Angażujące doświadczenie w każdym punkcie kontaktu z marką

To, czy Twoja marka będzie widziana tak, jak chcesz, zależy od doświadczenia, które oferujesz w każdym punkcie styku klienta z Twoją firmą. Najsilniejsze marki „robią to, co mówią” – jeśli klient kontaktuje się z marką poprzez obsługę klienta, media społecznościowe czy kupując usługę w punkcie sprzedaży,  powinien otrzymywać spójne doświadczenie wartości. To, na ile jego wrażenia będą potwierdzać Twoje deklaracje, zbuduje siłę Twojej komunikacji. Jeszcze lepiej, jeśli wraz z poczuciem spójności, zaprosisz klienta do „rozmowy” i świata Twojej marki, odsłaniając to, jak pracujesz, co jest dla Ciebie ważne i którymi wydarzeniami chciałbyś się podzielić. Pomyśl, czy czujesz, że Twoje kanały komunikacji z klientem odzwierciedlają to, jaka jest Twoja marka? Czy zapraszają do „życia” Twojej marki?

Redefiniowanie branży

Wyraziste marki to te, które redefiniują swoją branżę. Nie jest to łatwe i zarezerwowane dla najsilniejszych graczy. Takie firmy jak np. Netflix, które rewolucjonizują dotychczasowy sposób korzystania z usług, cieszą się siłą swojej marki. Nie oznacza to jednak, że nie można z tej wiedzy nauczyć się czegoś na potrzeby swojej marki. Firmy, których produkty są dobrej jakości, wyróżniają się na tle konkurencji i w określony sposób odpowiadają na trendy przyszłości, mogą wykorzystać te fakty do budowania swojej silnej komunikacji. Pomyśl o tym, co sprawia, że zmieniasz sposób świadczenia swojej usługi lub jak unowocześniasz swój produkt na tle branży? W jakim zakresie jesteś innowatorem lub co możesz zrewolucjonizować (nawet w małej skali)?

Sprawianie, by życie stawało się lepsze

Myślałeś kiedyś o tym, jak na przestrzeni ostatnich lat wzrosło znaczenie zjawiska „wellbeing”? W naszych codziennych życiach pojawia się coraz więcej dbałości o jakość naszego życia. O to, co jemy, jak się czujemy psychicznie lub jak odpoczywamy.

Ten rosnący na znaczeniu trend staje się wyrazem bardziej świadomego życia, w którym ludzkie wartości stoją w samym centrum.

Wiele marek integruje ten nurt w swojej komunikacji – pokazują, jak poprzez swoje działania inspirują do zmiany lub pomagają poprawiać jakość życia swoich klientów (spójrz np. na wizję Microsoft i jego działania społeczne). O zjawisku wellbeing i self-care pisaliśmy również w tym poście. Pomyśl, czy Twoja marka może dbać o lepsze samopoczucie i jakość życia Twoich klientów? Jak może o tym komunikować?

Zrównoważony rozwój

To, czy marka będzie uznawana za autentyczną i wartą uwagi, jest coraz silniej związane z tym, jak dostarcza swoje produkty i usługi – tj. czy integruje w swoich działaniach zasady zrównoważonego rozwoju. Klienci myśląc coraz częściej o tym, jak „uzdrowić” swoje własne życia, chcą widzieć firmy, które podejmują starania wokół poprawy jakości swoich działań (spójrz np. na działania Inditex). Komunikowanie tego, jak Twoja marka kontrybuuje do zjawiska well being i dbałość o społeczną odpowiedzialność Twojego biznesu, idą w parze. Pomyśl, jakie działania (nawet drobne) możesz podjąć, by Twój biznes był bardziej zrównoważony? Jak możesz to skomunikować?

Zwycięska 100-ka

Spójrz na wyniki raportu FutureBrand Index. Przeanalizuj, które marki są w najwyższym stopniu przygotowane na wyzwania przyszłości. Autorzy raportu podzielili je zgodnie ze wskaźnikiem Future Proof Index. Więcej szczegółów, w podziale na branże, znajdziesz na stronie badania.

Jak możesz skorzystać z tej innowacji?

  • Ucz się od najlepszych – przeanalizuj, co sprawia, że marki są silne i przygotowane do odpowiadania na trendy przyszłości.
  • Zacznij od komunikowania tego, co już sprawia, że Twoja marka jest silna. Kontynuuj, prowadzając zmiany w kolejnych obszarach.
  • Pamiętaj, że, aby Twoja marka było długofalowo wyrazista, potrzebne są autentyczne działania. Upewnij się, czy to, co komunikujesz rezonuje z tym, kim jako zespół jesteście? Pomyśl, jak możesz komunikować się z Twoimi klientami, by czuli się zaproszeni do „życia” Twojej marki i rozmowy z Tobą.
Marcelina Przybysz
Założyciel Spotwide.
Skontaktuj się
Współpraca
POZNAJMY SIĘ
Na blogu dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat innowacyjności, analizuję kluczowe trendy i pokazuję, co sprawia, że wpadamy na genialne pomysły.
Dziękujemy za zapisanie się do naszego newslettera!
Oops! Something went wrong while submitting the form.